Tijden veranderen, groepen veranderen

Hallo, ik ben Wilma Hummelink, leerkracht van groep 1 met instroom.

Zoals bij veel scholen in de Achterhoek gaat  de 'krimp' ook aan onze schooldeur niet voorbij. Het aantal kleuters in de onderbouw neemt fors af. Als leerkracht van groep 2/3 was dit de laatste jaren al te merken. Je had te weinig leerlingen voor twee groepen twee en twee groepen 3. Vandaar dat er destijds voor een combinatie 2/3 werd gekozen. Een prachtige combinatie die veel mogelijkheden bood aan zowel leerlingen uit groep 2, als aan leerlingen uit groep 3.
Echter bij de start van dit schooljaar was het aantal leerlingen in de groep 1 met instroom extreem laag. Wij zijn dan ook gestart met een combinatie 1/2, waarvan slechts 5 kleuters in groep 1 zaten en de overige 25 in groep 2.

Maar...... het allermooiste is, wij kunnen gebruik maken van twee lokalen. Deze zee aan ruimte biedt veel mogelijkheden. Grote ruime hoeken en werkplekken zijn hiervan het resultaat. 
De groep wordt in de eerste instantie bemand door twee leerkrachten. Pas vanaf januari 2015 zullen meer leerlingen instromen en is het mogelijk om deze combinatie te splitsen.
Het mooie van het werken in twee lokalen, het leren van elkaar, het bieden van onderwijs op maat hebben we echter bewaard. In de praktijk betekent dit dat tijdens de inloop en het spelen en werken de tussendeur geopend is, zodat de kinderen in beide lokalen kunnen spelen en werken. Het lokaal van groep 1 is meer gericht op de jongste kleuter, terwijl het andere lokaal zich meer op de oudste kleuter richt. 

Een leerkracht voor groep 2/3 was niet meer nodig. De keuze groep 3 of groep 1/2 was snel gemaakt. Mijn hart ligt bij het jonge kind, dus het werken in groep 1/2 geniet mijn voorkeur. Echter het werken met de jongste kleuter is nieuw voor mij. Na twee jaar opnieuw een uitdaging die ik graag wil aangaan.

En nu...........????

Ik geniet dagelijks van de spontaniteit, verwondering en enthousiasme die deze kinderen laten zien. Maar ook van hun kijk op de wereld. Verrassend!! Prachtig!!

 

 

 

Een nieuwe uitdaging

Een nieuwe uitdaging

Na 6 jaar groep 1 en 2 was het tijd voor een nieuwe uitdaging en dat werd een:

combinatiegroep 2/3.

Wauw dat leek me wel wat. Maar hoe ga ik dat vorm geven???? En kan ik dat wel?????

Gravend in mijn ervaringen kwam ik op mijn vorige werkplek terecht. Daar heb ik een aantal jaren in fase 4/5 gewerkt.  Nu moet ik  eerst het een en ander uitleggen over Fasenonderwijs.  In het kort komt het hier op neer;

Bij het werken met Fasenonderwijs wordt elke groep verdeeld in twee fases; dus groep 1 is fase 1 en 2, groep 2 fase 3 en 4, groep 3 fase 5 en 6 etc. Dit houdt in dat kinderen per leerjaar tweemaal een overstap kunnen maken naar een volgende fase. Naast het versnellen of verlengen van een fase wat een halfjaar winst oplevert kun je ook kinderen die qua ontwikkelingsgebieden naadloos op elkaar aansluiten combineren in één groep. Zo is de fase 4/5 een combinatie van kinderen uit het laatste halfjaar groep 2 en eerste halfjaar groep 3. Allemaal kinderen die druk in de weer zijn met letters en klanken,  manipuleren van klanken en leren lezen. Een unieke combinatie waarin kinderen ontzettend veel van elkaar leren.

Vanuit deze ervaring, gesprekken met mede-collega’s en een kijken op andere scholen destijds heb ik alles proberen te combineren in de huidige groep 2b/3a.

Al met al een hele klus, maar het is de moeite meer dan waard! Als ik nu, na slechts 9 weken, zie hoeveel de kinderen uit 2 spelenderwijs oppikken van lessen uit groep 3, is ongelooflijk.

Klein voorbeeldje;

Groep 3 gaat met behulp van het digibord letters flitsen. Alle koppies aan de knutseltafel van 2 gaan richting digibord en zij doen net zo fanatiek mee als de leerlingen van  groep 3

En natuurlijk geniet ik ook met volle teugen van de glunderende koppies van groep 3 wanneer zij heerlijk met de kinderen van groep 2 kunnen bouwen in de bouwhoek , spelen in de huishoek of op de grond met constructie materiaal

Natuurlijk zijn er ook dagen dat alles niet loopt zoals ik dat van te voren gepland had. Maar kijkende naar de kinderen, allemaal druk in de weer  vind ik het nog steeds;

Een prachtige uitdaging in een geweldige combinatie!!

 

 

Mijn Weblog

Wat een mazzel!

6 Jaar geleden ontstond het idee nog een keertje te wisselen van school. En laat er nu net op de St. Jozefschool in Zieuwent een plekje vrij. Het aller-leukste was dat ik mocht werken in groep 2. Mijn lang gekoesterde wens ging in vervulling.

Natuurlijk was het wel even wennen. Deze school was veel groter dan de school waar ik vandaan kwam. En het lastigste was dat ik geen enkel kind kende, terwijl ik op de vorige school alle kinderen kende. Het leuke was dat ik al wel een heleboel papa’s en mama’s kende. Wegwijs worden op een nieuwe school is een hele klus, maar dankzij alle hulp van lieve, leuke en gezellige collega’s is ook dit goed gekomen.

Inmiddels zijn we 5 jaar verder en nog steeds werk ik met veel plezier op de St. Jozefschool. Ik ken inmiddels niet alleen papa en mama’s maar ook alle kinderen. En …….. ik heb alle ‘geheime’ opbergplekjes ontdekt

Wilma Hummelink

Wilma Hummelink

Deze site doorzoeken

Contact

St. Jozefschool
Dorpsstraat 66
7136 LN  Zieuwent
0544-351577
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Twitter: @JozefZieuwent